Nyt se on jo kuulkaapas lokakuu, ja Baijerissa ruvetaan kaljanjuontiin, ja Venäjällä tehtiin satosen vuotta sitten vallankumous, vaikka se ei ihan nykyisen lokakuun kohalle sattunutkaan.
Kansakoulun OPS:n mukainen kuvaamataitotehtävä esittää lokakuuta. Keltainen kulma-aurinko on jäänyt mustan pilven taakse. Säteiden sijasta maan päälle sinkoilee sadepisaroita, jotka suuren nopeutensa takia ovat tallentuneet mustina ohuina viivoina.
Kansakouluaikaan olivat sukupuolirajat vielä selkeät. Siinä, missä tyttöpuolinen koulukas kulkee sievästi tiellä nätin sateenvarjon suojaamana ja laukku olalla, reppuselkäinen poika on löytänyt hienon kuralätäkön, jota yrittää kuivata siinä tasajalkaa hyppimällä. Tuuli käy voimakkaana vasemmalta oikealle, eivätkä laineet ole vielä kasvaneet vaahtopäiksi - vastarannalla on toisin.
Teksti "Lokakuu 31 päivää" ei lyijykynällä tehtynä erotu selkeästi sadepilven seasta, vaan se on pitänyt kirjoittaa uudelleen väriliidulla.
-----
Teksti "Lokakuu 31 päivää" ei lyijykynällä tehtynä erotu selkeästi sadepilven seasta, vaan se on pitänyt kirjoittaa uudelleen väriliidulla.
-----
Eilen oli uusi magneettikuvauspäivä. Ensimmäisellä kerralla viikko sitten oli kojeen suprajohtava kela epäkunnossa, joten homma jouduttiin uusimaan. Paukkeen ja räiskeen jälkeen tiedustelin konetta käyttäneeltä hoitajalta, mitä operaatiossa oikein tapahtui, käytettiinkö röntgensäteitä?
- Ei toki, kuvaus perustuu ydinmagneettiseen resonanssiin, jossa mitataan vety-ytimien magneettikentässä emittoimaa radiotaajuista signaalia.
- Aha, jaa... tuliko kuvasta tunnistettava?
- Kyllä, kuvan muodostamiseksi suprajohtava kela tekee magneettikentän voimakkaalla sähkövirralla - jopa 3 Teslan vahvuisella. Tässä ei nyt tarkoiteta kolmea kallista sähköautoa, vaan ennenvanhaista sähköinsinööriä, jonka mukaan voimayksikkö, kuten autokin, on saanut nimensä. Laitteessa on vielä erillinen gradienttikelasto, jonka avulla magneettikentän muotoa vaihdellaan (muodostelee käsillään ilmaan) kuvauksen aikana. Siksi kuuluu paukkuva (lyö oikealla nyrkillä vasempaan kämmeneensä useita kertoja) ääni, joka saattaa tuntua pelottavaltakin.
- Minua ei vaan pelottanut, meinasin nukahtaa.
- No, juuri magneettikentän muodonmuutosten avulla magneettisten vety-ytimien pyörimisliikettä (pyörittää oikeaa kättään) eri puolilla kuvattavaa aluetta voidaan ohjata niin, että syntyvien radiotaajuisten kaikupulssien vaihe- ja taajuusjakaumaan sisältyy tieto vety-ydinten sijainnista kuvattavassa kudoksessa.
- Yhyh.
- Kuvan muodostus perustuu siihen, että resonanssisignaalin taajuus on verrannollinen vaikuttavan magneettikentän voimakkuuteen.
- No niinpä tottakai, olishan tuo pitänyt...
- Aivan, ja hieman epätasaisessa magneettikentässä kuvauskohteen eri osat (jakaa käsillään ilmaa edessään osiin) lähettävät radiosignaalia kukin hieman eri taajuudella. Siksi laitteiston vastaanottama resonanssisignaali sisältää u-sei-ta (painottaa kädenliikkeillä "useita"-sanan tavuja) taajuuksia. Signaali jaetaan eri taajuuskomponentteihin Fourier'n muunnoksen avulla, jolloin kuvattavan kohteen eri kohdista peräisin olevat signaalit voidaan erottaa toisistaan. Mittauksia suoritetaan suuri määrä niin, että magneettikenttää ohjataan joka kerralla hieman eri tavalla. Täydellisen kuvan muodostamiseksi tulokset yhdistetään tietokoneella ja analyysin tuloksena saadaan kaksi- (näyttää kahta sormea) tai kolmiulotteinen (näyttää kolmea sormea) magneettikuva, joka koostuu pikseleistä tai vokseleista. Kohteen emittoiman signaalin voimakkuus riippuu paitsi magneettisten ytimien määrästä myös niiden vuorovaikutuksesta ympäristönsä kanssa, ja näitä vuorovaikutuksia kuvataan relaksaatioajoilla, jotka kertovat kuinka nopeasti kudoksen magnetoituminen palaa tasapainotilaan (asettaa kätensä eteen kämmenpuolet alspäin samalle korkeudelle) virityspulssin jälkeen. Muita signaalin ominaisuuksin vaikuttavia suureita ovat kudoksen liike ja virtaus (tekee aaltoliikettä kädellään), diffuusio sekä ns. kemiallinen siirtymä.
- Selvä.
14 kommenttia:
Hyvä ydinmagneettimedia kariav
Kun nurkka-aurinko on vasemmalla pilven takan nuinkin ylläällä taivaalla, lienee koulupäivän alku myöhässä, tai ovat koulukkaat jo kotimatkalla.
Idästä tuulee ja vihmoo.
Etualan tyttönen ei sen vertaa fysiikan lakeja tunne, että ymmärtäisi hieman kallistaa sateenvarjoaan kohti sadepisarain putoamissuuntaa. Eivät jalat ja helmat kastuisi niin.
Sade ei oo vielä pitkään jatkunut, kun on kuravesilätäkön vesi yhä niin kirkasta, kuin tuhansien järviemme vesi.
Tuo magneettikuvaussessiokuvauksesi on tyhjentävä. Itse perusideahan nyt on jokaiikalle tuttu, eikä selostuksia oikeastaan itse toimintaideasta tarvita. Mutta siitä hoitajan koreografiasta toki !
Mutta on toki yhä joukko valistumattomia, jotka puhuvat magneettiröntgenistä !
On tärkeää muistuttaa niitä ymmärtämättömiä röntgensäteitten poikkeusluonteesta luonnonilmiöitten joukossa.
Ei pijä niitä sotkea protoneihin !
Lokakuvan tyttönen saattaa olla juurikin niitä nykyaikuisia, joilla on fysiikan tiedoissa yhä aukkoloita ?
Sitten jos vielä joskus satut törmäämään PET-CT -tutkimuskäsitteeseen, niin yhä uusia universumin olotilakäsitteitä on omaksuttava !
Siinä kun materia ja antimateria törmäävät, ja aine tykkänään häviää ja muuttuu energiaksi, jota sitten fiksuilla havaintolaitteilla rekisteröidään.
Silloin joutuu koneenhoitaja hommankulkua selittäessään ottamaan mukaan myös antikäden.
Siis vähän niinku osakeanti kohtaisi osakkeen. Talousmiehenä ymmärrät !
Magneettimediaa...😃
Vielä kuvasta: Länsimaiseen kirjoitusten ja kuvien tulkintaan kuuluu lukusuunnasta (vasemmalta oikealle) johtuen, että kuvissa vasemmalle vaeltavat henkilöhahmot tulkitaan ensisijaisesti "kotiin" tai yleensä turvapaikkaan hakeutuviksi. Määränpään nostaminen esille kommentoinnissa on sinänsä asiallista. Lisäksi jos otamme huomioon poikaoppilaan käyttäytymisen, voinemme pitää itsestään selvänä 1950-luvun viitekehyksessä, että ollaan kotimatkalla, jonka aikana on mahdollisuus purkaa opiskelupäivän patoutumia fyysiseen toiminnallisuuteen, jonka tarkoitus on myös herättää ohikulkevan vastakkaisen sukupuolen tunnusmerkit täyttävän henkilön huomiota. Jälkimmäisessä tarkoituksessa näyttää räiskytys jäävän vähälle huomiolle, ellei toinen sitten mahdollisesti sisaruussuhteeseen liittyen lisää vauhtiaan ennättääkseen kotiin kertomaan huoltajille veljen käyttäytymisestä.
Hyvä sukupuolisten käytöserojen visuaalinen havainnollistaja kariav
Sitä vielä viiskytäluvulla, kun peruskoulusta ei ollut tietoakaan, lapset saivat käyttäytyä luontaisen luonteensa ohjaamalla tavalla.
Jos oli tyttö kiltti ja nyhverö, ei ilmiön ekspessiota sinänsä tuomittu tai kiitelty, mutta todistukseen tuli kutosta ja kasia. Käsitöistä ja käytöksestä kympit.
Jos oli poikakoulukkaalla hiljaaistumisvaikeuksia, eikä oikeen läksynlukukaan maittanut, asia noteerattiin, ja seurauksiakin tuli.
Luokallejäänti. Ja aivoston kypsymisen myötä järjenkäytön käynnistyminen.
Peruskoulun myötä asiat muuttuivat :
Sama mössö tarjolla joka koulukkaalle, ja sama rima alitettavana.
Jos on tyttö hiljainen ja nyhverö, palkitaan kasilla ja ysillä.
Jos on poikakoulukkaalla hiljaaistumisvaikeuksia, niin vitosta-kutosta tarjotaan.
Kaikille todistus kouraan, osasi eli ei.
Niinpä meillä on nykyjään nuorista miehistä kakskymmentä prossaa syrjäytyneinä. Puolet näistä syrjähtäneistä ei oo yheksässä vuodessa oppinu lukemaan eikä kirjottamaan.
Tyttölöista kakskolmasosaa jatkaa lukioon, ja monet ammatti- tai oikiaan korkeakouluun.
Tämä joukko puolestaan siirtyy sitten laumoittain psyykkisistä syistä työkyvyttömyyseläkkeelle kolmikymppisinä.
Jos sitten palaamme taustamateriaaliksi tajottuun viiskytäluku-kuvaelmaan, ja ennustamme tulevaisuutta:
Nuista kahesta sateenvarjotyllerö hakeutuu tomerana tyttönä opettajanhommiin kirkonkylän kansakouluun tai pankkineidiksi Osuuspankkiin. Vanhempana palkitaan Marttojen kunniamerkillä.
Vesilätäkkötestaajapoika puolestaan päätyy voimalaitosinsinööriksi Imatran Voimaan.
Reservin Upseerien ansiomerkki tökätään myöhemmin rintapieleen.
Jos siirrämme näkövinkkelimme 2010-luvulle, niin tylleröstä tulee varhaiseläkeläinen kolmevitosena, kun ura kunnallisena oikeusavustajana käy yli voimien.
Pojankloppi on samanikäisenä maannut kaksi vuotta haudassa, kun pikkurikollisen ura tyssäsi liian suureen heroiiniannokseen.
Vain siulapa se on positiivinen tuo asenneilmasto😃
Hyvä positiivisuusasiantuntija kariav
Se on tuo positiivisuus luontaista !
Realismi on opittua.
Tilastot ovat kansakunnan työmuisti :-)
sirit!
melekeinpä kuvanpalavominen unohtu kun seurailien teijjän - Veljien sanois Tamminen, Juhani - koulukeskustelua eli ihmisen tulevaisuuskuvaa.
Miten käynee nyt, uusimpien 2016-opetussunnitelmien jäläkeen, kun nummeroita, Päätalon Herkon mukaan lummeroita, ei enää saa antaa kuin yläkoulun päättötodistuksessa.
Siinä on vanhemmat yhtä tietämättöminä harhailemassa etiäpäin kuin lapsukaisetkin.
Numeron ääneenkin lausuminen nimittäin on yhtä raskauttavan rasistinen teko kuin muutamien mustista käyttämä sana tahi mitä näitä nyt on karvakättä ja mutakuonoo.
Saas nähä milloin pörssissä ei saa saa kursseja ilmoittaa numeroin eikä kilpakentillä tuloksia eikä ....
Ehken palataan lumeroloihen sijasta elukkaleimoihin. Kansakoulun opettajanpöytälaatikossa niitä oli. Oli ainakin sika, mahollisesti muitakin, joita en nyt muista - varmaan kissoja, koiria, lampaita ja lehmiä. Niistäpä saisi kommeen rivistön toikkarin reunaan. Käytös: koira, Huolellisuus: sika ja niin eilleen. Keskiarvo: lammas ja puolikas sika. Visuaalisuus, visuaalisuus ja kuvainluku on nykypäivän sana.
Hyvä kuvailmaisuun palaileva sivistysväki
Meikäläinen muistaa tokalta kansakoululuokalta, jolloin vielä melko ummikkosuomalainen olin ( ekaa vuotta hurrilaan muuttaneena ja hurrikoulussa ) semmosen symboolikuvaelmailmiön, että joidenkin luokkalaisten vihkon reunaan ilmestyi iso punainen ( ! ) tähti.
Kun omaan vihkoon ei kuvia mistään ilmestynyt, niin piirsin mokoman ite !
Aika hyvän, etten sanoisi !
Melko pian opettajatädin puhuttelun jälkeen ymmärsin, että punatähden saapi vain opettaja omassa persoonassaan koulukkaan vihkoon piirtää.
Valtuutuksen antajasta ei ollut puhetta !
Se ei koskaan meikäläiselle selvinnyt, minkätähen se punatähti joillekin luokkatovereille suotiin.
Politiikasta kun en mittään vielä ymmärtänyt :-)
Ehkäpä punatähden, luokan ja toverin kolmiyhteys olikin siinä taustalla ?
Kyl maar luokkatietosuus pitää koululaitoksessa säilyttää. Jotkut lukiot ovat kuulemma jo ihan luokattomia. Mitä siitä semmosestakin seuraa? Minä kysyn vain, vaikka asia... no, täytyy myöntää, että kyllähän se epätasa-arvoa toisaalta edustaa, niinku sille entiselle pojalle, joka kotona koulupäivän päätteeksi kauhisteli, jotta: - Ensimmäinen luokka ja kovat penkit!
Mitä siihen punaseen tähteen tulee, niin kai se parempi leimana oli kuin keltanen.
Kuulin kerran, että jossakin opettajien pikkujoulussa oli laulettu Soihdut sammuun jälkeen "Me piirrämme vihkoon punaisen tähden, sinun ja minun ja toverien tähden".
Hyvä luokattoman hallintokulttuurin ja VR:n kriitikko kariav ynnä muu luokkatietoinen parempi väki
Sitäkös on oikeen asemapäällikköpiireissä liikuttu kersana ?
Ja seurattu korvalla, kun stallarit ovat ryhtyneet vallanhimosta juopumaan.
Sukunsa rahoilla.
Ei tokkiisa piireissä kersana. Asemapäälliköksi sano luokkatietonen parempi väki punakorkkista Nutikkaa eli Nordforsin pöytäviiniä takavuosina.
kavi
nyt kun kuvaasi kahtelee uusin silmin vuoden takaisesta, niin tulipa uusi tulkintamahollisuus.
So.
Selevän luontokatastrofin oot ennustanu, ja mutavyöryn eli (asennekin)ilmastomuutoksen: tuossahan on sortunut sateen ja mutavyöryn maahanpainama aaltopeltikattoasumus oikialla.
Hyvä puoluekarttatulevaisuusväki
Siinä vasemmalla punavihervasemmiston töpselityttö kiiruhtaa kotia kohti, tuulisähkölieden lämpöön.
Takana ärhäkkä sinisen tulevaisuuden poika läikyttää aatettaan ympärilleen: Katsokaa ! Katsokaa !!
Mutta kuulijat ja näkijät loistavat poissaolollaan !
Viherhörhöjen dilemma on esillepanossa huomioitu hyvin; tuulta olisi väkkäröille kyllä tarjolla, mutta samainen tuuli vie arvokkaat bioenergialehdykät huut helkkariin.
Lähetä kommentti