etukannessa oleva kuva on niin nuorta taidetta, että Kuvaston edustajan karvaisia käsiä kurkulla estääkseni kuvailen sen vain sanallisesti: Kansikuvassa on vihertävänkirjavilla kivillä sininen kipsipään puolikas ja kotilonkuori. Kotiloa monasti nimitetään simpukaksi, mutta se on virhe, koska simpukka on kuoreltaan kaksiosainen, kotilo on usein kierteinen ja auki toisesta päästä. Kuvassa on lisäksi heiniä ja kuivia havunneulasia. Kuvaaja on Carl-Erik Ström, kuvan nimi on "Nimetön".
Takakansi sen sijaan esittää Kansallis-Osake-Pankin vuotavaa venettä. Kuvassa oleva pääjohtajakin on joutunut luopumaan kalliista vaatteistaan.
Lehdessä on julkaistu kuvina Satakunnan Kansan sekä entisen että nykyisen päätoimittajan artikkelit, joissa kauhistellaan Porin taidemuseon hankintoja ja näyttelypolitiikkaa. Nykyinen arvelee, että taide "ei enää yritäkään luoda ja suoda ihmisille esteettisiä elämyksiä, vaan se on humpuukia, joka juuri humpuukina on mitä kaupallisinta. Kauppaa käydään tosin yhteiskunnan varoin". Eläkkeellä oleva ihmettelee, "tekeekö tulipunainen jäsenkirja myös taiteentuntijaguruja... Älkää tarjotko meille taiteena sitä, mikä voi olla korkeintaan idean lähde, sinänsä romua tai muuten ällöttävää".
Kohun aiheuttajana oli amerikkalaisen Gordon Matta-Clarkin näyttely. Taide-lehden mukaan sen saanti ei ollut helppoa, koska suuret kansainväliset museot kilpailevat siitä. Porissa vain oli ihmisiä, joille se ei kelvannut.
Matta-Clark oli valokuvaaja ja rakenteli mm. talojen purkuosista taideteoksia. Päätoimittajat polttivat hihansa lähinnä Amerikasta tuotujen talonnurkkien takia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti