Esittelysivulla osan V sidoksessa on mainittu julkaisun olevan tanskalaisen "Fremin" mukaan toimitettu. Toimittajaniiloina ovat Niilo Liakka ja Niilo Kärki. Mottona ja teemana on "Tiedettä kaikille".
Avustaneet: Tri Erik Ahlman, Liikemies Kalle K. Auermaa, Maist. Erik Bruun, Maist Aarne Europaeus, Maist. Martti Haavio, Maist. Vilma Haavio, Maist. Ilmari Heikinheimo, Tri V. A. Heiskanen, Lehtori Viljo Hornborg, Kirjailija O. J. Joutsen, Maist. Martti Jukola, Tri Niilo Jännes, Maist. Toini Jännes, Maist. Ilmari Jäämaa, Maist. Yrjö Karilas, Maist. O. Kostiainen, Maist. Katri Laine, Maist. M. Lappi-Seppälä, Maist. Aino Nissinen, Yliopp. Jorma Pohjanpalo, Maist. Osmo U. Porkka, Prof. Martti Rapola, Johtaja A. Ruokosalmi, Lehtori K. A. Saarimaa, Tri Artturi Salokannel, Taiteilija Eero Salola, Lehtori Hannes Salovaara, Lehtori J. Soisalon-Soininen, Lääk. -kand. Aino Särkkä, Maist. J. Timonen, Tri A. E. Tudeer, Maist. Niilo A. Vappula, Maist. Heikki Waris, Kirjailija LauriViljanen, Lakit. -kand. Allan Viranko.
Sidokset sisältävät A- ja B-sarjan niteitä. Yllä olevasta kansikuvasta käy ilmi, että käsittelyssä oleva on sarjaa A. Sarjan niteiden aihesisällys on:
Menestys, Ihmiselämä, Luonto, Menneet ajat ja Kielet.
Kannen sisäsivulla on Jean-Francois Milletin tunnettu maalaus. Artikkeli hänestä jatkuu takakannen sisäsivulla ja takakannessa. Kansikuva kerrotaan olevan jäljennös englantilaisen taiteilija G. F. Wattsin maalauksesta "Toivo".
Tämän lehden jutut aihesisällysjaon mukaisesti ovat:
MENESTYS
Miten arkioloissa elämme - Omantunnon valo
"Luodessamme yleissilmäyksen polkuun,jota olemme tähän saakka taivaltaneet, huomaamme sen yllättävän tosiasian, että meitä on koko matkan kuljettanut aikomuksen johtolanka. Aikomus kohtaa meitä joka tienristeyksessä. Se on siveellisen elämän perussävel, ja kaiken soinnun tai epäsoinnun määrää vain suhtautuminen tuohon perussäveleen.
Hyveellinen ihminen on se, joka uskollisesti täyttää vapaasti valitsemansa tarkoituksen. Oman
tarkoituksensa, ei toisen. Jos jokaisella ihmisellä olisi juuri sama aikomus ja siis samat velvollisuudet, olisi maailma tosin vähemmän mielenkiintoinen, mutta silloin voisi helpommin sanoa, tekeekö joku oikein vai väärin.
Mutta kun aikomukset ja tarkoitukset ovat yhtä erilaisia kuin ihmisluonteet, ei mikään ulkonainen arvostelu ja tuomio ole mahdollinen. Me emme voi erottaa hyvää aikomusta tai toimintaa huonosta pelkän havainnon avulla. Voimmeko niitä erottaa ylipäänsä koskaan? Onko olemassa mitään mittakaavoja?"
Näin aloittaa E. L. Cabot nelisivuisen artikkelinsa, jossa käsitellään ihmisen elämässään tekemiä ratkaisuja ja valintoja. Sivuilla on kaksi kuvaa, joista toinen esittää Sokratesta ja toinen englantilaista kirjailija ja taiteilija John Ruskinia.
Ruskinin aatteista kirjoittaja sanoo seuraavaa: ”Ruskin sanoo »Sesam ja liljat»-teoksensa esipuheessa, että jokaisen tytön pitäisi käyttää osa joka päivästä vaatteiden oınpelemíseen köyhille, ja hän jatkaa: ››Silloinkin, kun ehkä tulet petetyksi ja lahjoitat ne kelvottomille, älä ole tietääksesikään. Panttilainaaja, jolle tuo kelvoton ne panttaa, myy ne sitten jollekin toiselle, jolle ne ovat parempaan tarpeeseen, eikä asia koske enää sinua. Sinulle on vain tärkeää, että sinulla on aina, kun näet puolialastoman lapsen, hyviä, uusia vaatteita, joita
voit hänelle lahjoittaa.»
Onko Ruskinin ratkaisu antaa seurauksista välittämättä kerjäläisille lämpimiä vaatteita
omantunnon mukainen? Tästä voimme olla varmoja vasta sitten, kun saamme tietää, onko hän todellakin valaissut seikan perinpohjaisesti. Minusta näyttää, että hän on takertunut
erääseen ennakkoluuloon, t. s. että hän on arvostellut kysymystä ennenkuin on ottanut selkoa suosittelemansa toiminnan seurauksista. Mitä tapahtuisikaan, jos jokaiselle köyhälle lapselle
lahjoittaisimme vaatteita? Hyvin pian lähetettäisiin paljon ryysyisiä lapsia kadulle kerjäämään, tarvitsivatpa sitten vaatteita tai ei; suuri osa niistä rahoista, jotka he saisivat,kulutettaisiin juopotteluun, ja isät huomaisivat, ettähyväntekeväisyydestä on aika hauska elää, ja vajoaisivat laiskuuteen.”
IHMISELÄMÄ
Mitä me juhlina syömme
Katri Laine käsittelee artikkelissaan suomalaisia juhlaruokia. Koska jouluun on enää yksitoista kuukautta, katsotaan, kuinka sitä pitäisi vatsan täydeltä viettää:
"Joulun salaperäinen tunnelma alkaa kiehtoa meitä silloin, kun joulusahdit otetaan valmistettaviksi ja vierrelimput valmistetaan sahdin vierteestä. Jokapäiväisen happamen leivän tilalle leivotaan imeliä siirapilla siveltyjä limppuja, jotka tuoksuvat niin ihanilta ja aitan hyllyiltä levittävät oikeata joulutunnelmaa. Parin viikon kuluttua ne ovat parhaimmillaan - samoihin aikoihin kuin sahtikin alkaa tuntua oikealta joulusahdilta. Yhä kohoaa tunnelma, kun teurastetaan jouluporsas - kinkku pannaan erikoiseen imelähköön ja maustettuun suolaan joulua varten ja suolet puhdistetaan ja täytetään herkullisella ryynipuurolla, johon on pantu siirappia ja rusinoita. Kun sitten maistiaisiksi nyppäsee uunin arinalta oljilla paistuvista makkaroista palasen, tuntuu jo melkein siltä, kuin joulu-ukko kurkistaisi nurkan takaa. Eipä ole enää pitkältä jouluun, kun livekalat nuíjitaan ja niiden lipeöiminen alkaa. Valkenevathan ne päivä päivältä ja osoittavat, mitenkä joulu asteittain lähenee. Aivan joulun kynnyksellä leivotaan rieskat lestyistä jauhoista ja herraskaisissa paikoissa luumuilla täytetyt tortut silıisevästä voitaikinasta. Aattona katetaan notkuva pöytä: vaahtoavaa joulusahtia, kiiltäviä vierrelimppuja, suussa sulavia rieskoja, voissa paistettuja ryynimakkaroita, uunissa paistettua kinkkua, riisiryynipuuroa, livekalaa, piirakoita ja torttuja. Ennen muinoin asetettiin Tapanina joulupöydälle sianliharokka sikojen menestymiseksi ja suuri kylvökakku, joka asetettiin muiden leipien varaan, niin että sen alle saatettiin joulun aikana lakaista pöydälle varisseet muruset. Ei talıdottu unohtaa jokaiselle meille tärkeätä maan hedelmällisyyttä. Ovathan toiset näistä ruoista jääneet jo paikoitellen unhoon, toisia tullut tilalle, mutta pääruoat ovat sittenkin pysyneet samoina.
Näiden ruokien rinnalla käytetään myöskin kaikkialla seutukuntien tavallisia pitoruokia. Niin kauan kuin me suinkin voimme, on meidän koetettava säilyttää vanha
isiltä peritty joulupöytämme koskemattomana."
LUONTO
Kasvien vaelluksista
Osmo H. Porkka kirjoittaa kasvien leviämistavoista ja liikkeistä, kuinka ne kääntyvät valoon päin, sulkevat lehtensä ja kukkansa ja muuttavat toisille alueille. Kymmenkunta sivua ja useita kuvia sisältävä juttu päättyy puulajien saapumishistoriaan Fennoskandiaan. Harmaaleppä ja kuusi ovat viimeisiä tänne saapuneita puulajeja. Jutun mukaan Ahvenanmaalla oli 1920-luvulla vain kaksi harmaaleppää, lieneekö niitä nyt enemmän, kun punkitkin viihtyvät lepikossa.
"Myöhemmin ihmisen vaikutuksesta on harmaaleppä saattanut runsain määrin laajentaa kasvualaansa, se kun hyvin viihtyy kaskiahoılla, jotka eivät ole tervalepälle
soveliaita paikkoja.
Harmaaleppä on hyvä kotimainen esimerkki siitä, miten hedelmien runsaasta esiintymisestä
huolimatta määrätyillä paikoilla kasvi itse ei voi siellä kasvaa sopimattomien ulkonaisten tekijäin vuoksi. Semander on nimittäin tavannut Ahvenanmaan rannikoilta runsain määrin harmaalepän pähkylöitä, mutta siitä huolimatta on Ahvenanmaalla vain kaksi harmaaleppäyksilöä, nekin muilla tavoin sinne joutuneita.
Viimeisenä puulajina saapui Fennoskandiaan kuusi. Se vaelsi tänne kaakosta ja idästä päin
leviten ensin Suomeen ja jatkaen täältä sitten kulkuaan Ruotsiin ja Norjaan. Kuusi on verraten lihavaa maaperää vaativa laji, joka kaikkialla, missä sillä on soveliaita kasvupaikkoja, karkoittaa tieltään männyn, jonka siemenet eivät enää voi itää sen laajan oksaston varjossa. Näin kuusi onkin työntänyt männyn tieltään karummille kasvupaikoille, kuiville, ravintoköybille kangasmaille tai märkiin soihin, missä se itse ei viihdy, mutta missä kyllä mänty vähemmän vaateliaana menestyy.
MENNEITÄ AIKOJA
Suomalainen tutkimusmatkailija Pohjoisella Jäämerellä
Yrjö Karilas kirjoittaa Nordenskiöldin elämänvaiheista, tässä artikkelin alku, josta käy ilmi syy hänen muuttoonsa Ruotsiin.
"Nils Aadolf Eerik Nordenskiöld syntyi
Helsingissä v. I832. Isä oli etevä tiedemies ja harras
luonnontutkija. Poika sai olla mukana isän virkamatkoilla ja penkoa
kotona Mäntsälän Nummenkartanossa hänen kirjastoaan sekä
kivennäiskokoelmaansa. Porvoon lukiossa hän kun-
nostautui aluksi ››paljaassa
laiskuudessa››, kuten rehtori L. Runeberg sanoi, mutta tämä
arvolause kävi niin pojan kunnialle, että hän oitis paransi
tapansa ja ponnistihe luokan ensimmäisten joukkoon.
Vallankumousvuonna 1848 Porvoon lukion
oppilaat olivat pitäneet pahaa melua jossakin hääjuhlassa. Sen
johdosta kaksi pojista sai kämmenpatukkaa ja kaksi erotettiin
koulusta. Tovereitten mielestä tämä oli liian ankara rangaistus.
Puolet koulun oppilaista erosi; niiden joukossa Nordenskiöld. V.
1849 hän kuitenkin suoritti yliopilastutkinnon
kirjoittautuenViipurilaiseen osakuntaan ja tullen sittemmin valituksi
matemaattis-fyysillisen tiedekunnan kuraattoriksi. V. I853 hän
suoritti filos.-kandidaattitutkinnon ja pääsi isän mukana
tutkimusmatkalle Uralin rauta- ja kuparikaivoksille. Erään nuoren
ranskalaisen kanssa hän aikoi jatkaa matkaa Itä-Siperiaan, mutta
Krimin sota tuli esteeksi. V. I855 hän suoritti
fil-os.-lisensiaattitutkinnon, .mutta loistavasti alkaneet
yliopistolliset opinnot keskeytyivät valtiollisten syiden tähden.
Antinpäivänä v. 1855 pidettiin
Helsingissä n.s. Töölön-päivälliset. Krimin sota oli
parhaillaan käynnissä. Nuoret ylioppilaat yltyivät
varomattomuudessaan Töölön ravintolassa pitämillään
juhlapãivallisillä ylistelemään kautta rantain sardiinialaisia
sardiineja, ranskalaisia viinejä ja Krimin hedelmiä, osoittaen
siten mieltään Venäjää vastaan, joka oli sodassa Krimin
niemimaalle hyökänneitten sardiinialaisten ja ranskalaisten kanssa.
Meriekipaasin torvisoittokunnan johtaja kertoi kuulemiaan
päälliköllensä, ja tämä kiidätti siitä sanan
kenraalikuvernööri, kreivi Bergille, joka ihastuneena huudahti, kun
kuuli mielenosoituksen osanottajien nimet:
- Aa, nehän ovat kaikki vanhoja
tuttavia!
Kun ylioppilaat sitä paitsi olivat
tapahtuman jälkeen kotimatkallaan laulaneet ınarseljeesia
marssiessaan pitkin pääkaupungin katuja, oli heidän mittansa
täysi. Nordenskiöld sai yliopistosta ››kaksinkertaisen eron»
ja opiskeli sen älkeen mineralogiaa ja geologiaa Berliinin
yliopistossa.
Parin vuoden kuluttua hän oli taas
mukana ylioppilaselämässä ja otti osaa promotsionijuhlallisuuksiin. Eikä hän nytkään osannut olla
varovainen juhlapuhetta pitäessään.
- Voimakas, lannistumaton tietoisuus
siitä, että meillä on oikeus pyrkiä vapauteen, on herännyt
meidän rinnassamme, taistelussa pimeyttä vastaan, joka meidän on kestettävä, meidän ei tarvitse olla yksin.
Se oli jotensakin selvää puhetta. Kenraalikuvernööri kutsutti hänet puheilleen ja kehoitti häntä valittamaan erehdystään.
- Sitä minä en tee koskaan! vastasi Nordenskiöld.
- Silloin saatte lähteä maasta, siitä olen pitävä huolen! tiuskaisi kenraalikuvernööri kiukustuneena, ja kohta sen jälkeen tuli määräys, että hänen pitää poistua maasta neljäntoista vuorokauden kuluessa.
Tammikuussa 1859 Nordenskiöld kulki luistellen Kihdin yli ja putosi kolmesti heikkoihin jäihin saaden siten tavallaan tulikasteensa vastaisia jäämerimatkojaan varten."
Kielen henkistyminen
Martti Rapola kirjoittaa kielen kehittymisestä, uusien sanojen ja käsitteiden laatimisesta ja siitä, kuinka konkreettista työtä tai esinettä ilmaisevat sanat ovat kehittyneet tarkoittamaan enemmän käsitteellistä toimintaa.
Mitäpä siis "tarkoittaa" on tarkoittanut?
"Tarkoittaa sanan historia on
erinomaisen valaisevaa. Nykyjäänhän tämä sana merkitsee
yksinomaan määrätynlaista sielullista, lähinnä ajattelun tai
tahdon toimintaa, mutta vielä pari kolme sataa vuotta takaperin ››tarkoittaminen››
saattoi olla paljon konkreettiseınpaa. V. 1637 ilmestyneessä vanhimmassa suomen kielen sanakirjassa on sotilasammattisanojen
joukossa sana tarkoitus, jonka selitetään merkitsevän pyssyn
tähtäintä. Ensimmäisessä suomalaisessa
virsikirjassa n. vuodelta 1580 on seuraavat säkeet:
››Piru talostam karkota,
Kuin joutsellans meit tarkottaa,
Niin me sua aina kiitäm»
Siinä siis puhutaan jousella
tarkoittamisesta. Eräässä I6oo-luvulla painetussa saarnassa
sanotaan:
››Perkele niinkuin hän päivät
tarkoittaa nuolens meidän jälkeem, niin myös yöllä verkot
virittää
meidän eteem››, ja eräässä
toisessa uskonnollisessa teoksessa: ››se ruma henki saatan -
kaikkinaisen kiusauksen murhapiilillä häntä kohden tarkottaat››.
Kuten näkyy, on mielikuva jousella ja nuolella tarkoittavasta eli tähtäävästä
sielunvihollisesta hyvin suosittu vanhassa hengellisessä kirjallisuudessamrne. Samanaikaisesta lainsuomennoksesta on seuraava
lauseen alku: ››Seisoo mies varjosa, ja metsänraavasta
ampuaksensa tarkoittaa, ja mies osaa edesä olla . . . ››
Tässäkin on sama alkuperäinen merkitys.
Kuvaannollisesti on voitu sitten ruveta puhumaan tarkoittamisesta
sanoin ja ajatuksin, aivan kuin nykyisin toista samaa merkitsevää
sanaa tähdätä voidaan käyttää sanoin ja ajatuksin tähtäämisestä."
3 kommenttia:
Erinomainen löytö! Minullakin on nuo, koko sarja. Isoisäni oli tilannut sitä, ja minä sain ne sitten koulupoikana. Pari vuotta sitten skannailin niiden kuvia talteen, myös sen kauniin sierraleonelaistytön joka teki minuun poikana ison vaikutuksen. Vihon kannessa on muistaakseni Mme Pompadourin kuva... Sääli ettei kommentteihin voi lisätä kuvia!
Löytyihän se Sierra Leonen tyttö...
Osa VIII, Nide 95, vk 192(7?); Sidottaessa on lehdet leikattu niin, että vuosiluvun viimeinen numero puuttuu.
Sidottu Porvoossa vuonna 1928.
Minulla vihot on onneksi leikkaamattomina "irtoselkäkannen" sisällä. Valossa on muuten myös hauskoja Amerikan armeijan käyttämiä älykkyystestejä, mm. sarjakuvia joiden ruudut ovat sekaisin.
Mutta eikö olekin söpö se neekerityttö? :)
Lähetä kommentti