Viime vuoden loppupeleissä kirjoitin autoista, jotka ovat saaneet nimensä joen mukaan. Kun tuossa männäviikolla sitten tuli kommentoitua jatkosota-aihetta vanhanaikaisia ajatuksia esittelevässä blogissa, niin siellä puhe kääntyi mm. SNTL-valmisteisiin autoihin. Mitä autojen nimiin yleensä tulee, suurin osa niistä on suoraan tehtailijan henkkarista otettuja. Louis Renault, Armand Peugeot, André Citroën, Carl Benz, Adam Opel, William P. Chrysler, Henry Ford, Soichiro Honda, Ferdinand Porsche ja moni muu teollisuusmies esiintyy logona peltilehmän turvassa ja takamuksessa.
Neuvostokaarojen nimien omaisetkin ovat merkkimiehiä. Aikanaan Gorkin kaupungissa toimiva GAZ eli Gorkin Auto Savotta oli Euroopan suurin autotehdas. Siellä valmistettiin lukuisia malleja, joiden virallisen nimen lisäksi niillä oli markkinointinimi. Suomalaisille tuttujen Pobedan (GAZ M-20) ja Volgan (GAZ M-21 ->) ohella tehtiin limousinea nimeltä ZIM, Zavod imeni Molotova (GAZ M-12), jota kuva ylhäällä esittää. Kuva on sivustolta IMCDb.org , jossa esitellään elokuvissa esiintyviä autoja.
ZIMin kyydissä tuli 50-60-lukujen (siis 1900-luvulla) kuljettua yksi talvi oppikoulumatkoja päivittäin 30 km/sivu. Kuljettajan lisäksi kyydissä oli parhaimmillaan toistakymmentä koululaista. Limousinen alunperin etuselkänojan syvennykseen kääntyviksi tarkoitettuja lisäpenkkejä oli levennetty kiinteäksi sohvaksi. Etupenkki oli ajan tavan mukaan yhtenäinen, ja turvavöitä emme olleet nähneet kuin Tatraplanissa, joka sekin paikkakunnallamme oli.
ZIM oli varustettu takareunasta saranoiduilla takaovilla limousine-tyyliin, ja kuljettaja muisti varoitella takaosastossa riehuvia koulukkaita koskemasta vauhdissa ovenkahvoihin. Neuvostolaisen bensamoottorin tilalle maahantuoja oli vaihtanut Perkins-dieselin, jonka aromit kovina pakkasaamuina antoivat oman tunnelmansa.
Alla ohjaamo, ratti oli jo tehtaalla säädetty sopivalle kohdalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti