Wikipedia |
Project Runeberg, eli Projekti Riimukivi on tallentanut suomalaisen tietosanakirjan viime vuosisadan alkupuolelta. Kun nyt taas talvi on yllättänyt autoilijat milloin pakkasella milloin pyryllä - erään iltapäivälehden palstalla tuntui jollakin kirjoittajalla olla suuri huoli pöllyävän lumen peittämästä peruutustutkasta, joka näin ollen vinkuu koko ajan - tai liukkaudella, on hyvä katsoa kirjan selostusta eri voimanlähteillä toimivista kulkimista:
"[...]Paitsi
räjähdysmoottoreja on a:ien käyttömoottoreina viime aikoina
jossakin määrin alettu käyttää sähkömoottorejakin. Niiden
vaatimat raskaat ja suurikokoiset akkumulaattorit sekä verraten
lyhyt aika, jona ne kulloinkin voivat a:ia kuljettaa, kuitenkin ovat
syynä siihen, että sähkö-a:t eivät pitemmillä matkoilla voi
kilpailla keveiden ja mukavien bentsiini-a:ien kanssa, jotka voivat
ottaa mukaansa polttoainetta verraten pitkäaikaista käyttöä
varten ja joihin tarvittaessa polttoainetta helposti voidaan lisätä.
Akkumulaattorien lataaminen sitävastoin on verraten monimutkainen
tehtävä. Suurkaupungeissa,
joissa
yleensä on hyvät tiet ja lyhyet matkat ajettavat, sähkö-a:t
sitävastoin voivat soveltua. Niiden edut ovat siinä, että ne ovat
yksinkertaiset rakenteeltaan eivätkä yleensä vaadi niin paljon
korjauksia kuin räjähdys-a:t, ovat helposti käyntiin pantavat sekä
erittäin yksinkertaiset hoitaa. Bentsiini-a:n hoitaminen vaatii
verraten suurta asiantuntemusta ajajaltaan, jotavastoin sähkö a:ia
voi lyhyen opastuksen perästä hoitaa ken tahansa, joka muuten
pystyy ajopeliä ohjaamaan. Vielä tulee ne edut, että
käyntiinpantaessa moottoria ei tarvitse käsin pyörittää kuten on
pakko bentsiinimoottoria käytettäessä, että se toimii tasaisesti
ja äänettömästi ja että käyttökustannukset ovat jonkinverran
pienemmät kuin bentsiini-a:n. Vielä voidaan käsissä olevalla
sähkövirralla mukavasti saada valoa sekä valonheittäjään ja
lyhtyihin että myöskin esim. sähkö-omnibussissa vaunujen
sisävalaistukseen.
A:ien käyttö on viime vuosina suuresti lisääntynyt, etenkin Ameriikassa, missä ne ovat aivan yleiset kuljetusneuvot. Mutta ovatpa ne, huolimatta sodanjälkeisten hintojen suuresta noususta ja rahamme epäedullisesta kurssista, tulleet verraten yleisiksi meidänkin maassamme. Henkilö-a:eja käyttävät meillä jo suuressa laajuudessa sekä virastot että yksityiset henkilöt, ja kuorma-a:eja on melkein jokaisella suuremmalla liikkeellä. Pitkät ja lumiset talvet kuitenkin pohjoismaissa suuresti estävät niiden yleiseen käyttöön pääsemistä. ~ E. S-a."
A:ien käyttö on viime vuosina suuresti lisääntynyt, etenkin Ameriikassa, missä ne ovat aivan yleiset kuljetusneuvot. Mutta ovatpa ne, huolimatta sodanjälkeisten hintojen suuresta noususta ja rahamme epäedullisesta kurssista, tulleet verraten yleisiksi meidänkin maassamme. Henkilö-a:eja käyttävät meillä jo suuressa laajuudessa sekä virastot että yksityiset henkilöt, ja kuorma-a:eja on melkein jokaisella suuremmalla liikkeellä. Pitkät ja lumiset talvet kuitenkin pohjoismaissa suuresti estävät niiden yleiseen käyttöön pääsemistä. ~ E. S-a."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti