Sjöhistoriska Institutet, Åbo |
Keskustellaan tuomisista; viina- ja tupakkamääristä. Joillakin tuntuu olevan vähän liikaa, mutta matkanjohtaja vakuuttaa kokemuksellaan, että kaikki kyllä voidaan järjestää kotiinpäin. Hän keskustelee linja-autonkuljettajan kanssa, ja tämä nyökyttelee ymmärtäväisen näköisenä.
Turun tullissa matkustajat istuvat autossa, ja tullimiehet tulevat sisään. Eräällä miehellä on uusi kiikari kaulassaan ja hänen vierellään istuvalla pojalla samoin. Kiikareiden hihnaan on raaputettu hätäisesti nimikirjaimet. Tullimies vilkaisee ohimennen, mutta ei kysele mitään. Tanhuporukkaa säestävä haitaristi kaivaa laukustaan teräskattiloita, joita on ostanut, ja kertoo niiden olevan lahjoja ruotsalaisilta ystäviltä.
Auton moottori on käynnissä, tullimies käskee sammuttaa sen ja avaa kuljettajan vieressä olevan moottorin kotelon.
- Onpa hyvä, että katsoin tänne, hän sanoo. - Pilallehan tuolla viinat ja tupakat menevät. Kuumenevat liikaa ja voivat joutua rattaiden väliin. Vienkin ne pois, niin ei sitä vaaraa ole.
1 kommentti:
Nuoruuteni vuoksi (52 vuotta, 11 kuukautta ja parisenkymmentä päivää) jäi Skandia käymättä, olisiko ollut M/S Botnia, jossa ensimmäisen kerran pääsin käymään vapaamielisessä länsinaapurissa. Tuolloisen ikäni vuoksi olin enemmän kiinnostunut Tintti-albumeista ja makeisista ja jouduin roikkumaan vanhempien seurassa.
Se oli totisesti elämysten reissu! Jo Suomen puolella Loimaan seutu ihmetytti. Miten tämmöistä voi olla? (Siihenastinen ikä oli eletty Jyväskylästä luoteeseen). Turussa kulkivat viimeiset sähköbussit, ja raitiovaunukiskojakin taisi olla vielä.
Stockholms Lokaltrafikin palveluihin tieten tutustuttiin.
Lähetä kommentti