Pikku jättiläisen vuoden 1958 painoksessa on esitelty liikennelentokoneita. Tyylikkäin tuon ajan koneista oli mielestäni Lockheed Super Constellation kaarevine delfiinimäisine runkoineen. Lockheedin aikaisempien tyyppien mukaan siinä oli moniosainen sivuperäsin, jo syystä siitäkin, että kone oli jouduttu rungonmuotonsa ja suurten potkuriensa takia varustamaan korkeilla laskutelineillä, ja yksiosaisella, tarpeeksi suurella peräsimellä se ei olisi mahtunut hallin ovesta sisään. Olen nähnyt sen joskus 1960-luvulla Lontoossa. Vaikuttava näky maassa.
Kirjassa on tilasto Kansainväliseen Ilmakuljetusliittoon (IATA) kuuluvien lentoyhtiöiden käytössä olevista koneista vuodelta 1957. Nelimoottorisia oli 1328, joista Cnstellationeita ja Super Constellationeita yhteensä 354. Tilastoa johti Douglas, jonka DC-4, -6, ja -7 tyyppejä oli yhteensä 707. Kaksimoottorisissa kärjessä oli tietenkin DC-3, 745 kpl. Maailman ensimmäinen suihkumatkustajakone De Havilland Comet ei näy tilastossa, se oli sattuneiden onnettomuuksien vuoksi vedetty pois käytöstä, uusi parannettu versio tuli 1960, mutta se ei enää pystynyt kilpailemaan Boeing 707:n ja DC-8:n kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti