8.3.2011

Kallen konsertto


Jussi S. Puron poika Kalle Vilppu syntyi 8. maaliskuuta vuonna 1714. Muusikko ja säveltäjä hänestä tuli kuten isästäänkin. Nättiä keväistä, vai olisiko jo ihan kesäistä musiikkia tässä kuulemme. Olen itse joskus räpeltänyt sekä Isä-Jussin että Poika-Kallen soolohuilukappaleita, mutta tässä on kyseessä konsertto, eli orkesterin ja solistin yhteinen taideluoma d-mollissa, jossa on vain yksi alennusmerkki.

Ylenmääräinen määrä alennus- tai ylennysmerkkejä aiheuttaa joskus vaikeuksia soittajille. Niinpä eräässä soittokunnassa aikanaan kapellimestari oli helpottanut alkuharjoituksia ja määrännyt ensin soitettavaksi ilman näitä kiusankappaleita. Niitä sitten vähitellen taidon karttuessa otettaisiin huomioon.

Kuuntelin äsken autoradiosta hetken Mozartin Taikahuilun analysointia, kuinka luku 3 esiintyy musiikkinäytelmässä alinomaa. Alkusoiton sävellajikin on Es-duuri, kolme alennusmerkkiä, joista muodostuu viivaston alussa kolmio, joka taas on vapaamuurariuden tärkeä symboli. Juontaja kertoi, että Mozartin aikana melkein kaikki kuuluivat vapaamuurareihin.

1 kommentti:

  1. Juu, melkein arvaan mitä kirjaa tai kirjoja Minna Lindgren on lukenut... Eräästä (oliko) kvartetosta, joka oli kirjoitettu suunnilleen silloin kun M. sai 3. asteensa, on myös kirjoitettu samanlaista. Es-duuri, ja teema nousee ylös g:hen asti. Myös G on muurarisymboli, mutta huom. huom. ei pieni g!
    Taikahuilussa on selviä muurarisävyjä, Sarastron teksteissä ja poikien kokemissa koettelemuksissa. Mutta enemmän siinä on muistumaa toisista samanaikaisista satunäytelmistä, kuten Kaspar, der Fagottist... Tuo kuvasto oli Wienissä huippumuodikasta 1790 tienoilla, ja totta on tietysti myös se että suurin osa johtavista muusikoista, taiteilijoista ja tiedemiehistä oli muurareita.
    Mutta on ihan hölmöä tuijotella silmiään sokeiksi kolmeen etumerkkiin, g-säveliin ja muihin yksityiskohtiin, jotka mitä suurimmalla todennäköisyydellä esiintyvät aivan muissa yhteyksissä enemmän.
    Lindgren mainitsi myös, että Sarastro tulee sisään kohtauksessa 18, "joka on muurareille tärkeä luku". Juu, kyllä tämän hetken suomalaisille, joilla ensimmäinen nk. skottilaisen riitin aste on 18. Mutta sellaista ei Wienissä Mozartin aikana ollut.
    Ainoa mielenkiintoisempi havainto on alkusoiton alun kolme sointua xx x, joiden keskinäinen rytmi vastaa Wienissä tuolloin ollutta 2. asteen tapaa koputtaa.

    VastaaPoista