29.12.2014

Sähkö- vai räjähdysmoottori?

Wikipedia


Project Runeberg, eli Projekti Riimukivi on tallentanut suomalaisen tietosanakirjan viime vuosisadan alkupuolelta. Kun nyt taas talvi on yllättänyt autoilijat milloin pakkasella milloin pyryllä - erään iltapäivälehden palstalla tuntui jollakin kirjoittajalla olla suuri huoli pöllyävän lumen peittämästä peruutustutkasta, joka näin ollen vinkuu koko ajan - tai liukkaudella, on hyvä katsoa kirjan selostusta eri voimanlähteillä toimivista kulkimista: 

"[...]Paitsi räjähdysmoottoreja on a:ien käyttömoottoreina viime aikoina jossakin määrin alettu käyttää sähkömoottorejakin. Niiden vaatimat raskaat ja suurikokoiset akkumulaattorit sekä verraten lyhyt aika, jona ne kulloinkin voivat a:ia kuljettaa, kuitenkin ovat syynä siihen, että sähkö-a:t eivät pitemmillä matkoilla voi kilpailla keveiden ja mukavien bentsiini-a:ien kanssa, jotka voivat ottaa mukaansa polttoainetta verraten pitkäaikaista käyttöä varten ja joihin tarvittaessa polttoainetta helposti voidaan lisätä. Akkumulaattorien lataaminen sitävastoin on verraten monimutkainen tehtävä. Suurkaupungeissa, joissa yleensä on hyvät tiet ja lyhyet matkat ajettavat, sähkö-a:t sitävastoin voivat soveltua. Niiden edut ovat siinä, että ne ovat yksinkertaiset rakenteeltaan eivätkä yleensä vaadi niin paljon korjauksia kuin räjähdys-a:t, ovat helposti käyntiin pantavat sekä erittäin yksinkertaiset hoitaa. Bentsiini-a:n hoitaminen vaatii verraten suurta asiantuntemusta ajajaltaan, jotavastoin sähkö a:ia voi lyhyen opastuksen perästä hoitaa ken tahansa, joka muuten pystyy ajopeliä ohjaamaan. Vielä tulee ne edut, että käyntiinpantaessa moottoria ei tarvitse käsin pyörittää kuten on pakko bentsiinimoottoria käytettäessä, että se toimii tasaisesti ja äänettömästi ja että käyttökustannukset ovat jonkinverran pienemmät kuin bentsiini-a:n. Vielä voidaan käsissä olevalla sähkövirralla mukavasti saada valoa sekä valonheittäjään ja lyhtyihin että myöskin esim. sähkö-omnibussissa vaunujen sisävalaistukseen.

A:ien käyttö on viime vuosina suuresti lisääntynyt, etenkin Ameriikassa, missä ne ovat aivan yleiset kuljetusneuvot. Mutta ovatpa ne, huolimatta sodanjälkeisten hintojen suuresta noususta ja rahamme epäedullisesta kurssista, tulleet verraten yleisiksi meidänkin maassamme. Henkilö-a:eja käyttävät meillä jo suuressa laajuudessa sekä virastot että yksityiset henkilöt, ja kuorma-a:eja on melkein jokaisella suuremmalla liikkeellä. Pitkät ja lumiset talvet kuitenkin pohjoismaissa suuresti estävät niiden yleiseen käyttöön pääsemistä. ~ E. S-a."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti