Maailmankaikkeudessa kohtaamme lukuisia kulttuureja, vai onko se -reita. Keskisuomalaisavolaisena ja neljännesosavenäläisenä en ole aina ihan terävimpänä kynänä kielitoimiston penaalissa. Turvallisinta lienee puhua kulttuuriloista täkäläistä tapaa noudattaen. Tarkoitukseni on kuitenkin tarkoittaa, että aika moneen inhimilliseen ilmiöön, miksei eläimelliseenkin, voidaan kulttuuri ainakin sanana kytkeä. Yllä oleva kuva esittää tapauksessani uutta ruohonleikkuukulttuuria. Tavallisesti olen tuon takapihan nurmikon ajellut perinteiseen tapaan pitkien sivujen suuntaisesti siten, että kierrän aluetta vastapäivään, jolloin sivulleheittävä leikkurini pöllyttää ruohon jo leikatulle alueelle. Nyt päätin kuitenkin uusiutua. Harkitsin ensin nurmikon iterointia, mutta päädyin diagonaaliseen keskustalähtöiseen juustohöyläperusstrategiaan, jossa kuvassa taustalla näkyvien malvankukkien takaa edetään suoraviivaisesti kohti kuvan vasenta alanurkkaa, jonka jälkeen leikkuualuetta laajennetaan kiertämällä leikattua kohtaa myötäpäivään, jolloin leikkuujäte sijoittuu niinikään jo käsitellylle alueelle. Diakonissatyyli tasoittaa myös aikaisemmalla toistuvalla tyylillä leikattua nurmikkoa, kun painumiin pureudutaan uudesta suunnasta huippuja tasaten. Yläkuvan nurmikkoalueella takapäädyssä on muutamia marjapensaita, luumupuita ja villiintyneitä vattuja, joiden ympäristöjen käsittely ei voi poiketa paljoakaan perinteisestä tyylistä.
Myös alemmissa kuvissa esiintyvät alueet lienee parasta käsitellä muuten kuin diagonaalihousutyylillä. Keskimmäisen kuvan nurmikko voidaan tavallaan iteroida, jolloin jäljelle jäävät jo kukkineet lupiinipuskat ja pieni ahomansikka-alue.
Kolmannella alueella on omenapuita, marjapensaita ja tuulimylly. "Mylly on vanha, niin luulen", alkaa suomeksi laulu, joka kertoo iloisesta Amsterdamista, ja jonka kertosäe on joskus väännetty muotoon: "On tulppaaneissa turvallaan iloinen Andersson."
Mylly on vanha, edellisen talon asukkaan tekemä. Tuulella se ottaa kierroksia sangen iloisesti, ja jos sähköt joskus katkeavat, siihen voi ehkä kytkeä virtaa tuottavan laitteen.
Yhteiskuntasopimuksen laatijat saisivat ottaa mallia leikkauslistastasi, sillä se on jotakuinkin vastaansanomaton.
VastaaPoistaMinä olen pyrkinyt leikkaamaan itse leikkaamista istuttamalla ent. nurmialueelle muiden taloyhtiön osakkaiden suostumuksella marjapensaita ja hedelmäpuita sekä perustamalla floristisia kasvupaikkoja, sekä perustanut lisäksi noin neljän neliömetrin alalle keinoilmasollisen tomaattien ja kurkkujen kasvatukseen sopivan atmosfäärin. Takapihallamme olleen pienen jäljellä olevan laikun peitin puurakenteisella kannella tuossa alkukesästä, jatkaen jo aiemmin tehtyä samankaltaista rakennelmaa.
Leikattava nurmialue on pienentynyt yli sadalla neliömetrillä, mikä vähentää ruohonleikkurin aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä merkittävästi, ja näin on saatu taloyhtiölle merkittäviä säästöjä polttoainekustannuksiin.
Toteutin loput leikkauksista tänään iltapäivällä. Ensimmäiset omenanraakileet olivat jo pudonneet puista, punaherukat ovat kypsiä, kuten muutama päivä sitten otettu otsikkokuva ennusteleikse. Huomenna pukkaa kulttuurikeikkaa; soitamme torvilla kansallispukujen tuuletuspäivässä. Siitä ehkä tarkemmin humissapäivänä.
PoistaArvoisat kulttuurikriitikot
VastaaPoistaSuosittelen tämmöistä immoslaista monikulttuurisuusrajoittuneisuuspyrkimyshakuisuutta: https://en.wikipedia.org/wiki/Axenic
Koska, kuten aiempana julki käy, en ole ns. terävimpiä kyniä kielitoimistojen penaaleissa, otin aikaisemminkin huomattavan tarpeellista apua tuottaneen käännöspalvelun käyttööni. Pyrkimys kulttuurin kohdentamiseen vain äärimmäisen pelkistetylle alueelle käy linkintakaisesta artikkelista käsittääkseni perin oivallisesti ilmi, johan Naapurivaltakuntamme taannoinen johtaja arvosti lausunnoissaan hyödyllisiä kulttuuriorganisaatioiden moninaisuuteen kapea-alaisesti boolinjakoon suuntautuneita henkilöitä:
Poista"Koska axenic viljelmät ovat peräisin hyvin vähän organismeista, tai jopa yksittäinen henkilö, he ovat hyödyllisiä, koska eliöiden läsnä jakavat suhteellisen kapea geenipooli. Kun kyseessä on suvuton laji on peräisin yhdestä yksilöstä, tuloksena kulttuuri tulisi koostua samanlaisesta organismien (vaikka prosessit kuten mutaatio ja horisontaalinen geenisiirto voi ottaa käyttöön jonkin verran vaihtelua). Näin ollen, he reagoivat yleensä tasaisempaan ja toistettavissa tavalla, yksinkertaistaa tulkinta kokeita.