27.8.2015

Huippunopeus

Nopeusmittari näyttää nyt nollaa, koska pyörä ei liiku. Matkaa nollailen silloin tällöin - olen minä tänä kesänä ajanut enemmän kuin 26,190 km!
Tunturi Retki-pyörässäni (47v.) on lisävarusteena mittari. Se näyttää yksinkertaisen polkijan yksinkertaisilla asetuksilla vain ajetun matkan ja nopeuden. Monimutkaiseen käyttöohjeeseen luottamalla ja perehtymällä siitä saisi irti myös keskinopeuksia, matkoja ja olikohan se kalorinkulutuksiakin, mutta EVVK. Melkein 7-kymppiselle ajomiehelle riittää matka ja vauhti. Kun hyppään Tunturin selkään ja polkaisen pari kertaa, pääsen ostoksille Lidliin. Muihinkin kauppoihin tietysti pääsen, mutta menomatkalla on poljettava enemmän. Vapaalla lasketellen vauhti kiihtyy parhaimmillaan yli kolmeenkymmeneenviiteen kilometriin tunnissa puolitoistakilometrisen matkan aikana. Takaisinpäin kyyti on hillitympää.


Lisäsin äsken ilmaa renkaisiin. Etummainen irvistelee ruokottomasti. Voi olla, että tulee käynti alan liikkeessä. Sota- ja pula-aikaiseen tyyliin korjaaminen kietomalla hamppunarua irvistävän kohdan ympäri ei ole asiallinen tapa, kun renkaita on toistaiseksi myynnissä pienemmilläkin paikkakunnilla. Narusta tehty sidos aiheuttaa epätasaisuutta pyörimiseen ja saattaa johtaa vakaviin vaurioihin suurilla nopeuksilla.

Meedian tietojen mukaan pyöräily saattaa olla vaarallista nykypäivänä. Vaaroja kohdattiin myös silloin kun kulkupelini oli uusi. Sain sen vähän ennen kuin liityin Suomen Armeijan Kranaatinheitinjoukkoihin. Tunturia en saanut mukaan palvelukseen, mutta olihan siellä talon puolesta niitä. Mukavasti kihelmöi vaaran aavistus, kun pyörään on nahkahihnoilla sidottu heittimen putki, jarrut pettävät alamäessä, ja luutnantti huutaa käskien tulemaan takaisin, kun pyörä pysähtyy, tai kun jyrkän ylämäen takia joutuu polkemaan seisaaltaan, ja ohjaustangon käsituppelo irtoaa.

Jalkajarrullista pyörää en ole suostunut omistamaan sen jälkeen kun n. 12-vuotiaana käsijarrullisen sain. Siinä oli rumpujarrut toisin kuin nykyisessä, mutta jalat saivat keskittyä polkemiseen eteenpäin.

Eräs entinen ammattisotilasmuusikko kertoi vuosia sitten, että liikekannallepanon aikana hänen tehtävänsä on jakaa Porvoossa sotajoukoille polkupyöriä.

2 kommenttia:

  1. kavi

    jos ite vaihat renkaan (ja vaiha eläkä mää sinne pyöräliikkeeseen asennukselle), niin muista jättää sisusrenkaan pumppunuppi löysälle, sitten vasta vetäset nupin tiukasti ulos kun oot saanu ulukorenkaan jämäkästi paikalleen. Muuten pomppii.
    Nuin opetti miule asentaja kun olin tehny moisen virheen usseemman kerran.
    Nyt ei pompi.

    Taikka
    mitäs jos kokkeilisit tällä keinon:
    sovan jäläkeen meijjän postinkantaja, kun ei piällyskumeja saanu, viskas sius- ja ulukokumin hittoon ja laitto renkaaks paksun köyvven.

    VastaaPoista
  2. Tiijjetään, tiijjetään... Pyörä on pysynny kunnossa, kun asentajat ei oo päässy sitä sorkkimaan. Usiampaan kertaan meijjän perheessä on kumien kanssa pelattu ja maku-, eikun juurimutteri alussa löysälle jätetty. Ostin taannoskevväänä mainihtemastani kaupasta hyvän pumpun kympillä. Letkullinen kaksinkäsin pumpattava, käy pyörän ja auton renkaaseen. Mittarikin vielä. Kuvassa eturenkaassa painetta 2 ilmakehää, enempätä en uskaltanna painaltoo.

    VastaaPoista