Äskettäin aikaisemmassa jutussa vastasin kommentoijan kysymyksiin, mitä mäkiä näkyi maisemakuvissa. Kerroin myös niistä mäistä, joita nousen ja laskeudun matkallani Soisalon saaren läpi. Ennenkuin täältä lähtöpisteestä pääsee Soisaloon, täytyy ajaa kahden pienemmän salon läpi, ja salothan ovat saaria, joihin maakulkuneuvolla on järkevää mennä siltaa pitkin. Ensimmäinen silta on Leppävirran silta, n. 25 m korkea.
Takana oleva maisema on Leppäsalo. Toinen kuva on siihen suuntaan, johon kuljettaessa päästään ensin Varkauteen ja sitten jos kanttia, rahaa ja evästä riittää vaikka Singaporeen.
Kun Leppäsalo on ohitettu, saavutaan Akonsaloon. Sinne ovat tieinsinöörit aikoinaan varanneet kulkuväylää liian kanssa, niin että se on jouduttu laittamaan monelle mutkalle. Kuudenkympin nopeusrajoitus on vallalla aina seuraavalle salolle saakka.
Sittenpä päästäänkin Suomen Suurimpaan Saareen, kuten meille jo kansakoulussa opetettiin. Nyt ovat kuitenkin jotkut päivystävät maantieteen dosentit ruvenneet väittämään, että eihän se mikään saari ole, kun
toisessa päässä vesi on matalammalla kuin toisessa. Näitä emme kuuntele emmekä usko. Saari on semmoinen maapala, jota vesi ympäröi joka taholta.
Vaatimaton silta johtaa Möhköskoskella Akonsalosta Soisaloon. Soisalo kuvassa vasemmalla. Reitillä Leppävirta - Kuopion Vaajasalo ei ole kuin yksi silta kokonaan Soisalossa. Se ylittää Konnuslahden kapeasta kohdasta.
Pitkähkön sillattoman taipaleen ja monen mäen jälkeen tullaan Kuopion ja samalla entisen Vehmersalmen puolelle. Samalla Vehmersalmen siltaa pitkin jätämme Soisalon taaksemme.
Alla kuva sillalta Suvakselle kumpaankin suuntaan. Lokittomassa kuvassa kaukaisimmassa horisontissa erottuvat Puijon torni ja hyppyrimäki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti