tag:blogger.com,1999:blog-5032740889225530064.post1170090235123168900..comments2023-05-05T16:29:13.963+03:00Comments on J.y.n.t.k.: Kallen konserttokariavhttp://www.blogger.com/profile/17689505946556073418noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-5032740889225530064.post-35096621623310273282011-03-08T19:08:52.716+02:002011-03-08T19:08:52.716+02:00Juu, melkein arvaan mitä kirjaa tai kirjoja Minna ...Juu, melkein arvaan mitä kirjaa tai kirjoja Minna Lindgren on lukenut... Eräästä (oliko) kvartetosta, joka oli kirjoitettu suunnilleen silloin kun M. sai 3. asteensa, on myös kirjoitettu samanlaista. Es-duuri, ja teema nousee ylös g:hen asti. Myös G on muurarisymboli, mutta huom. huom. <i>ei pieni g</i>!<br />Taikahuilussa on selviä muurarisävyjä, Sarastron teksteissä ja poikien kokemissa koettelemuksissa. Mutta enemmän siinä on muistumaa toisista samanaikaisista satunäytelmistä, kuten Kaspar, der Fagottist... Tuo kuvasto oli Wienissä huippumuodikasta 1790 tienoilla, ja totta on tietysti myös se että suurin osa johtavista muusikoista, taiteilijoista ja tiedemiehistä oli muurareita.<br />Mutta on ihan hölmöä tuijotella silmiään sokeiksi kolmeen etumerkkiin, g-säveliin ja muihin yksityiskohtiin, jotka mitä suurimmalla todennäköisyydellä esiintyvät aivan muissa yhteyksissä enemmän.<br />Lindgren mainitsi myös, että Sarastro tulee sisään kohtauksessa 18, "joka on muurareille tärkeä luku". Juu, kyllä tämän hetken suomalaisille, joilla ensimmäinen nk. skottilaisen riitin aste on 18. Mutta sellaista ei Wienissä Mozartin aikana ollut.<br />Ainoa mielenkiintoisempi havainto on alkusoiton alun kolme sointua xx x, joiden keskinäinen rytmi vastaa Wienissä tuolloin ollutta 2. asteen tapaa koputtaa.Kari Rydmanhttps://www.blogger.com/profile/10304406145431051464noreply@blogger.com