Alkavan kuukauden kalenterikuva esittää nuorukaista kevätaskareissa. Vesi virtaa jyrkähköä uomaa pitkin yläoikealta alavasemmalle. Keskelle virtaamaa on rakennettu pieni vesiratas, kuten maalaisnuorukaisten kevätaskareissa kuutisenkymmentä vuotta sitten tapana oli. Vuodenajan luontoelementtejä ovat lumen alta paljastuneet kivet, lehdetön koivupuu ja osittain kissoittunut, osittain jo keltakukkainen auringon ensikeväthehkujen haasteeseen vastaava pajupensas, jonka säteettäinen rytmi toistaa vesirattaan rakennetta.
Horisontin takaa kurkistavan suurehkon auringon on ohittamassa tähtimoottorinen hävittäjä- tai harjoituskone. Jälkimmäinen tuntuisi todenmukaisemmalta, ja mikäli tarkennusta vaaditaan, asiantuntijan arvio Suomen olosuhteet huomioon ottaen olisi Valmet Vihuri, kotimaista valmistetta - brittiläistä Blenheim-pommittajan vanhaa ja vaihtoehtojen puutteessa käytettyä Bristol Mercury-moottoria lukuunottamatta. Vihureita rakennettiin paljon, ja osittain myös tästä syystä niille sattui paljon onnettomuuksia, jotka toivat konetyypille negatiivista julkisuutta. Piirroksen koneen sivuvakaajan kaareva muoto Vihurin suoraviivaisemmasta poiketen tuo mieleen amerikkalaisen P 38 Thunderboltin, jonka ohjaamokupla tosin oli kauempana koneen keulasta, kuten asian laita tarkalleen ottaen oli Vihurissakin. Myös tarkalleen ottaen koneen värityksessä on käytetty taiteilijan vapautta. Samoin voi listata siipien nuolimuodon otetun käyttöön vasta suuremman nopeuden saavuttavissa suihkukoneissa. Tarkoituksellista kubistista yhtäaikaista näkökulmaa koneeseen tuskin on tavoiteltu, vaikka runko ja korkeusvakaaja on kuvattu suoraan sivulta ja siivet sitävastoin hieman yläviistosta. Siirtämällä ohjaamon kuomua hiukan alemmaksi, kuvaamalla se ja korkeusvakaaja samasta kulmasta kuin siivet, tulos olisi ollut pienellä muutoksella realistisempi, varsinkin kun tähtimoottorilla varustettu lentokone on etuosan poikkileikkaukseltaan pääsääntöisesti pyöreä. Kansakoulun alaluokan opettaja, joka tässä tapauksessa oli Karjalan Salmista evakoitunut neiti-ihminen, liikunnallinen ja CZ-moottoripyörällään ajeleva, ei - varmaankin aivan viisaasti - puuttunut lentokoneen kuvaustapaan.
Kaikkea teknistä täsmällisyyttä ei toki alle 10-vuotiaan tuotoksista voi vaatia. Kuvan sommittelu on kuitenkin tasapainoinen. Tekniikan maailmaan liittyvät kohteet - lentokone, vesiratas ja kaarnalaiva - muodostavat kolmion, kuten myös luonnon elementit - aurinko, pajupensas ja koivu. Henkilöfiguuri yhdistyy värien kautta teknisiin elementteihin, mustat housut vesirattaaseen, punakuvioinen pusero ja punainen lippalakki lentokoneeseen ja kaarnalaivan purjeeseen. Värien käyttö muuten on vaatimatonta, olisivatko liidut vähissä, vai onko vain tärkeimmät kohteet haluttu korostaa? Lyijykynäviiva on vedetty varmalla kädellä sekä lentokoneen että koivun yksityiskohdissa.
Kekseliäs keino välttyä konstikkaasti kuvattavan koivun tyven esittämisestä on rajata koulupiirustuksen vasempaan alanurkkaan sijoitettava signeeraus eräänkaltaiseksi nimikyltiksi, jonka takaa puu näyttää kasvavan ilman, että sen juuristoa tai muuta maan pinnalla näkyvää monimutkaisempaa detaljirakennetta olisi tarvis piirtää. Lehdettömän puun valkea runko mustine kuvioineen ja haarautuvine oksineen on jo sinänsä kunnioitettava kuvattava. Signeerauksen rajaava vihreä, jota luonnollisestikin huhtikuussa on luonnossa näkyvillä vielä perin niukalti, tuodaan kuitenkin puhkeavan kevään symbolina tällä keinoin esille.
Aikaisempiin kuluvan vuoden kalenteritaidepohdintoihin voi perehtyä täällä.
Hyvä deskriptio -kariav
VastaaPoistaIlman tuota vuolasta puolustuspuhetta olisi meikä-Vox tulkinnut, että Vantaan Lokapojat on siihen Sinisen tien varteen käynyt tyhjentämässä pari septitankillista. Toki hieman huolimattomasti, niin että roiskeita on laajemminkin lähes puuttomaksi turmeltuneessa mäenrinteessä.
Ovat käyneet aiemminkin ?
No yksi hämähäkki on siihen mäenrinteeseen liiskaantunut väärinpäin. Aamuauringon häikäisy voi selittää tämän lokakuskin varomattomuuden liikenteessä.
Tai sitten huomion on varastanut itärajan yli juuri lennähtänyt ilmatilanloukkaaja.
Joka kuitenkin häviää kohteliaisuusvajeen suuruudessa paikalta jo livistäneelle Lokapoika-kuskille. Joka loukkaa paitsi ilmaa, myös maata.
Paikallinen lippalakkimies on kohta astumassa miinaan, koska on niin kiinnostunut väärinpäin liiskautuneesta hämähäkistä.
Eikä edes huomaa alamäkeen huristavaa Punaista Paronia, joka on synkronoinut liitonsa ilmatilaloukkaajan kanssa.
Punaisen Paronin on syytä hiljentää vauhtiaan viimeistään hämähäkin kohdalla, jottei törmää vastaan ryntäävään leijoja syövään puuhun.
Jolla jo yksi tuulen riepottelema leijanaru on haukattuna.
Moniselitteistä, moniselitteistä on taide... Mitään näkökantoja emme ole kelvollisia pois sulkemaan, vaan velvollisia perehtymään esille tuleviin ja joskus erehtymään uskomaan liiaksi omiin kantohintoihimme.
PoistaToenperrään - ajattelin ensin nostaa valokeilaan kuvan henkilön pigmentin, mutta en sitten tohtinut.
Mitä taas lentokoneeseen tulee, se muistuttaa ulkonäöltään enemmän Douglas Skyraideria kuin Thunderboltia. Kirjoitin tämän, ennenkuin joku ehtii siitä huomauttaa.
Arvoisat arvioijat
PoistaEletään vuotta 1956.
Kekkonenhan sieltä nostaa päätään luoden aamuvaloa tasavallalle juuri valittuna presidenttinä.
Niin kuin Kim Jong-uni nykyisin P-Koreassa.
Kekkoskortti on asiallista vetää esiin aina sopivissa tilanteissa.
PoistaTaiteellinen oli maanisä, kuolaimista ja leipälapiasta omakuva syntyi.