1.6.2015

Armas Aika

Almanakan mukainen kesä on alkanut. Männäviikolla säämetronomit pelottelivat meitä helteillä. Eilen onneksi kertoivat hymyssä suin, että ei ne tulekaan. Tuulta ja sadetta saadaan sijaan. No, ei se mitään, runsaat kuusi kuukautta enää jouluun ja kuusijuhlaan. Alla oleva Vasily Sablinin taidemaalaus esittää ilkeän näköistä setää. joka on tupsahtanut jostakin lapsosten riemun keskelle. Olkaamme siis kilttejä.

http://www.paintingofrussia.com/artwork.php?artwork=22607

10 kommenttia:

  1. Anonyymi0.11

    Terve, Hikkaj tuossa juuri meilasi ihmettelevänsä, että olen elossa, odottaa perintöä ihan turhaan. Katottiin eukon vaatimuksesta Päätalo-filmiä YLE-1:stä. Sen verran olet opettanut, että pyöreäperäisen Popedan tunsin enkä enää luullut Volvoksi, vaan kerros, oliko Letukka Popedan esikuva? Oliko USA:ssa montakin saman näköistä pyöreäperäistä autoa? Onko perän mallilla jotain tekn. etuja vai oli se pelkkää muotia?

    Sen verran omia tietojani näytän, että Ford Ka meillä oli ~10 v. ennen kuin kekattiin, miten se lukitaan sisältä. Ulkoa lukitseminen opittiin jo ~9. v. kohdalla :-D

    T. Juha från Åbo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terve mieheen!

      Mekin sitä Kallea vähän katsottiin, ennen kuin väsy iski. Itse asiassa mietin, oliko Suomessa Pobedoja jo vuonna 1951. Gorkin Autosavotta sitä kuitenkin valmisti jo 1940-luvun lopulta. Virallinen nimi oli GAZ 20, seuraaja oli GAZ 21 eli Volga. Alun perin siinä piti olla 6-sylinterinen tehokas moottori, mutta Stalin vaati pienemmän koneen. Pieni tehosarja tehtiin kuitenkin KGB:n käyttöön...

      Amerikkalaisista tulee mieleen lähinnä Chrysler-yhtymän Plymouth. Jotain lisenssejä neukuilla oli Chryslerin kanssa. Myös Opel Kapitänista oli jotain tekniikkaa, kuten Moskvitshissakin, joka oli 1930-luvun pikku-Opelin kopio.

      Alun perinhän kaikki autot olivat kulmikkaita laatikoita, jotka pyöristyivät, kun aerodynamiikkaa ruvettiin ajattelemaan. Pyöreä peräpää on ehkä vaudikkaamman näköinen, eikä takaikkunasta näe niin hyvin taakse, kuin toisenmallisesta :)

      Meillä oli 60-luvulla Ford Anglia. Sen yksiavainjärjestelmää mainostettiin edistyksellisenä. Sama avain kävi virtalukkoon, takaluukkuun ja oveen. Pian puhuttiin, että sama avain käy kaikkiin Anglioihin.

      Poista
  2. Anonyymi kavin katveessa!

    tänne karkas Vanha Konservatiivi, vaan löysinpäs niin kuin se pappi mummelin joka testamenttasi kartanon. Sormet jo syyhyävät...

    Mutta asiaan eli filmiin: Pirullista oli Kallen elämä. Eniten kuvotti se kunnanhallituksen pj, sitten Laina ja Kummun Kalle. Sonni-Moilasesta puhumattakaan.
    Varsinainen pönttö se setä-Kalle, ei sitä Herkko turhaan laittanut. Rahamiehet tahtoo olla semmosia näytönhalusia, silläkin se Hau, vaikkei osaa ajaa eikä lausua nimmeä!

    Muuten tuosta kavin kuvan toverista käymme erittäin korkeatasoista keskustelua voksin kanssa tuolla kaapunnin puoleisella lokipotulla kohdassa: http://www.city.fi/blogit/hikkaj/tatahan+tama/130081

    VastaaPoista
  3. Anonyymi16.34

    Kiitos vastauksesta. Se miksi kysyin, oli se, että olen USA:n kentsun nähnyt kuvassa linkin tapaisessa autossa. Jotenkin arvasin, ettei sitä oltu kopioitu Ruotsista tai NL:sta. Kyse oli siis Plymouthista https://www.google.fi/search?q=plymouth&hl=fi&biw=1280&bih=537&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=165tVfG4FIOcygOJ14CYBQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgrc=IOmC8fKwVxYGvM%253A%3Bord9MzFxggxt-M%3Bhttp%253A%252F%252Fallcarcentral.com%252FPlymouth%252FPlymouth_2-dr_fastback_1949_Rick_Feibusch-2008.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fallcarcentral.com%252FPlymouth_pix-5.html%3B600%3B450

    Rahamiehet tahtoo olla semmosia näytönhalusia, silläkin se Hau, vaikkei osaa ajaa eikä lausua nimmeä!"

    Mitä se Hikkaj höpisee. Kortti vuodesta -76 eikä yhtään kolaria. Ja hyvin osaan lausua Ka!

    T. Juha

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jv
      'Kortti vuodesta -76 eikä yhtään kolaria.' jatk. puuttuu = 'Eikä yhtään ajokilsaa.'

      Poista
  4. Anonyymi2.12

    Joo, se kuva oli tosin sodan jälkeen -40-l lopusta tai 50-l alusta. Mikä auton nimi tarkalleen on?

    On tietysti hassua sitoutua oman nuoruusaikansa arvoihin, mutta olen kaareva-peräistä Volvoa "arvostanut" jonkun -70-luvun alun mitoin, siis silloin jo vanha auto. Kun näin ko. kuvan, ajattelin, ettei sellainen auto ollut mikään kauhean hieno. Varmaan se omana aikanaan täytti asiansa, vaikka toisaalta Eisenhower ajeli jo 1943 P-Afrikassa panssaroidulla Cadillacilla https://www.flickr.com/photos/sjb4photos/9073859158 T. Juha

    VastaaPoista
  5. Tässä Staff Car-linkki: http://www.robertsarmory.com/staffnvy.htm

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aiheesta vielä lisää:
      Näkyy, että myös muun merkkisiä autoja oli käytössä, kuten tästä käy ilmi:
      http://www.robertsarmory.com/staff.htm

      Suurin osa 1940-luvun amerikkalaisista henkilöautoista oli "Volvo-mallisia".

      Poista
  6. Anonyymi17.06

    'Kortti vuodesta -76 eikä yhtään kolaria.' jatk. puuttuu = 'Eikä yhtään ajokilsaa.'

    Kiva että Hikkaj vielä korkealla ikää huomasi tuon. Kun ottaa huomioon, että minulla kuitenkin olisi koko ajan ollut auto käytössä (faija väkisin tyrkytti Peugeot 403???, pyöreät linjat), niin onhan se todiste harkintakyvystä, että olen delegoinut ajamisen muille. Ja olen minä nyt sentään jonkun kilometrin ajanut lähinnä Mazda 626:lla, nyk. autolla en tosin metriäkään. Koeajoin uuden Kan 2014, mutta kun se ei eukolle kelvannut, nykyisellä Opelilla ei metriäkään.
    T. Juha

    VastaaPoista