Tänään pitkästä aikaa näin junan. Se saapui Turusta Jyväskylän kautta ja pysähtyi raiteelle kolme (kuvassa lähimpänä). Silloin kun vielä kuljin junilla, satunnaisesti tosin, kiskot kolkuttivat, talvella kovemmin ja kesällä vaimeammin. Kesähelteillä, kuten nyt, rautainen kisko laajeni, ja välit olivat pienemmät kuin talvella. Selitettiin, että jos rata rakennetaan viileällä kelillä liian tiiviiksi, lämmin sää turvottaa rautaa niin, että rata saattaa mennä mutkille ja aiheuttaa liikenneonnettomuuden. Muistan tämmöisestä laajenemisesta nähneeni lehdessä kuvankin. Topparoikka tai päivystävä ratavartija resiinoineen oli todennäköisesti huomannut kuitenkin vaurion ajoissa, eikä vahinkoja päässyt syntymään.
Lukioaikana me yhteiskunnallisesti valveutuneet perustimme Vapaiden Taiteiden Kerhon, joka kuitenkaan ei saanut laajaa hyväksyntää historian lehtorin ja rehtorin taholta. Kerhon yhtenä vaatimuksena oli "kovennettua kiskotusta rautateille". Koulun tie risteytyi rautatien kanssa, ja useasti ruoka- tai juoksutunnilta palatessa tiellä poikittain seisoi tavarajuna. Alihan siitä piti kontata tunnille ehtiäkseen, ja usein myös moni Suomen Tasavallan laillinen metallinen maksuväline koki huomattavan laajennuksen Jumbon tai Riston pyörän alla.
Entäpäs nyt? Kiskot on hitsattu kiinni toisiinsa, kolketta ei enää kuulu. Hitsaussauma näkyy kuvassa etummaisen raiteen takimmaisessa kiskossa. Vaikea uskoa, että rauta ei enää laajene helteellä. Suomen rautatiekartassa radat pohjoisessa päättyvät Kolariin ja Kemijärvelle. Kummastakin eteenpäin on kuitenkin merkitty rataa väritunnuksella "lakkautettu", Epäilys herää, että sinne on jätetty avoin linja, jota myöten kiskoilla on varaa pidetä kilometrikaupalla. Rataverkoston yksi haara päättyy Venäjän rajalle Vartiukseen. Lieneeköhän Venäjän puolella varaa laajenemiseen, ovatko kiskot hitsattu naapurin rataverkkoon, joka kovalla Siperian helteellä saattaa sujahtaa pitkälle Kiinan puolelle.
kavi
VastaaPoistaja siellä Venäjällähän ratapölkyt joustavat.
Muistanet tämän: http://www.city.fi/blogit/hikkaj/ihminen+ratapolkkyna/125678
"Venäjän rautateillä ei saa olla perspektiiviä!" Näinhän oli aikoinaan joku korkea hallintovirkamies, liekö ollut itse jonkunnumeroinen Niku tai Ale, kun oli tiedustellut, miksi ratakiskot etäällä horisontissa yhtyivät. ja rautatiehallituksen ylihallintoapulaisneuvos oli hänelle selittänyt ilmiön johtuvan perspektiivistä.
PoistaHyvät rautatieläiset
VastaaPoistaTarinan perspektiitön pomo oli muistamani mukaan itse Nikke eka, jonka aikana rautatiet, tai kuten nykypolvi vääristellen sanoo jotta junaradat, saivat alkunsa Ryssänmaalla.
Junarataekspertit ovat tästä lämpölaajenemisinhibiitiosta mediassa sanoneet, että pannaan kiskot pölkkyihin niin tiukasti kiinni, ettei lämpövoima jaksa niitä väännellä. Siinä on pantu kova kovaa vastaan !
Perspektiivikin voidaan estää, kun pannaan näkyvälle valolle ja sen taittumiselle niin tiukat säännöt, että joka ikinen näkymä on aina samassa optisessa polttopistessä kuin nenän eessä oleva kiskonäkymä.
Nikke eka ei tähän vielä pystynyt, vaikka siis käskyttikin.
Mutta vot !
Nyt on Wennäällä se Putin. Jos se perspektiivittömyyden määräisi, edes samassa mitassa kuin mitä omassa poliittisessa doktriinissaan soveltaa, harittaisivat kaikki ryssänmaalaiskiskot niin maar perhanasti, että joka juna putoaisi pölkyille jo lähtökiihdytyksessä.
Enkä edes yritä väittää, että ensimmäinen pölkky olisi itse Putinin pää.
Olen antanut itseni lukea mediasta, että Pirkanmaan pääkaupunkiin ollaan suunnittelemassa raiteilla tapahtuvaa joukkoliikennettä. Toivottavasti siellä otetaan perspektiivi huomioon. Onhan sinne jo maantietunneleita rakennettu. Niissäkin ulosmenopää näyttää sisäänmenon luota katsottuna niin pieneltä, että tuskin kamelikaan siitä neulansilmästä läpi voisi selviytyä. Valoa sentään näkyy, ja se on tietysti parempi kuin että ei näkyisi koko tunnelia.
Poista