Oboella ja englannintorvella on samanlainen ero kuin viululla ja alttoviululla. Englannintorvi ja alttoviulu palavat kauemmin kuin pienemmät verrokkinsa.
Marraskuun 13. päivänä vuonna 1699 syntynyt Jan Zach on säveltänyt videolla soivan oboekonserton. Myöhäisempää barokkia tyyliltään, lähellä jo Haydnin klassismia.
Alkusoitto ennen sooloa on pitkänlivakka. Tulee mieleen Jaakko Tepon live-esitys, jossa oli myös pitkä kitarakomppi alussa.
- Ihan kohta alakaa, taiteilija rauhoitti kuulijoitaan alkusoiton aikana.
Mukavaa että soitatat noita tsekkimestareita! Minä pidän oboesta suuresti, mutta rajoittunut makuni sijoittaa sen mieluiten kumminkin pastoraalisiin yhteyksiin, esim. Bachin jouluoratorion 2. kantaatin alkusoitto. Mutta englannintorven ääni on niin sydäntä särkevän inhimillinen, että sitä ilman en meinaa ollenkaan tulla toimeen...
Sibelius kuulemma kutsui luokseen englannintorvensoittajan kuunnellakseen soundia, jota sitten käytti Tuonelan joutsenessa. Saksofonin suosio jazz-musiikissa perustuu juuri tuohon inhimilliseen ääneen. Igor Stravinskin mielestä alttosaksofoni oli inhokkisoitin, koska siinä oli "nuorisorikollinen ääni".
Mukavaa että soitatat noita tsekkimestareita! Minä pidän oboesta suuresti, mutta rajoittunut makuni sijoittaa sen mieluiten kumminkin pastoraalisiin yhteyksiin, esim. Bachin jouluoratorion 2. kantaatin alkusoitto. Mutta englannintorven ääni on niin sydäntä särkevän inhimillinen, että sitä ilman en meinaa ollenkaan tulla toimeen...
VastaaPoistaSibelius kuulemma kutsui luokseen englannintorvensoittajan kuunnellakseen soundia, jota sitten käytti Tuonelan joutsenessa. Saksofonin suosio jazz-musiikissa perustuu juuri tuohon inhimilliseen ääneen.
VastaaPoistaIgor Stravinskin mielestä alttosaksofoni oli inhokkisoitin, koska siinä oli "nuorisorikollinen ääni".